In mijn vorige blog vertelde ik over mijn eerste stappen in meditatie en hoe ik een tijd gestruggeld heb om te mediteren. Het lukte mij maar niet en ik raakte er behoorlijk gefrustreerd van. Toch bleef ik op zoek. In deze blog vertel ik je hoe ik de voor mij passende vorm gevonden heb én deel ik mijn persoonlijke tips.

De eerste stilte dag

Twee jaar geleden ging ik op retreat en had ik mijn eerste stiltedag. Ik zag er tegenop en keek er ook naar uit. Raar hoe die twee met elkaar samen kunnen gaan. 24 Uur stil en alleen met je eigen gedachten zijn, nieuwsgierig was ik ernaar. De techniek die we gebruikten was: drie kwartier stil zitten en daarna een kwartier lopen of iets drinken pakken. En dat een aantal uur achter elkaar.  

De eerste sessie werd ik getriggerd door van alles. De wind, de zon, de geluiden, zelfs de ademhaling van degene die naast me zat irriteerde me. Ik moest rust hebben….. Uiteindelijk ben ik in het stilste en donkerste hoekje gaan zitten. 

Gedachten komen en gaan

Mijn gedachten vlogen alle kanten op, ergens merkte ik ook dat als ik niet inging op die gedachten, ze liet gaan en gewoon stil bleef zitten, de gedachten voorbij gingen. Er bleven gedachten komen en gaan. Op een gegeven moment moest ik zelfs lachen over waarmee mijn brein me probeerde af te leiden. Ik werd geconfronteerd met mijn eigen gedrag, mijn eigen gedachten en de acties waar ik in wilde schieten. Het was mijn doorbraak op het gebied van meditatie. Die nacht sliep ik zoals ik in tijden niet geslapen had. Ik had dromen uit mijn jeugd waarin oude herinneringen boven kwamen. 

De volgende middag zou de stilte beëindigd worden. Er gebeurde iets wat ik me van te voren niet bedacht kon hebben: ik wilde in de stilte blijven. Die 24 uur heeft me meer over mijzelf geleerd dan al die jaren ervoor. De vorm voor mijn eigen dagelijkse meditatie had ik toen nog niet gevonden, dat duurde nog wel even. Maar ik bleef wel doorgaan. 

Mijn dagelijkse meditatievorm

Inmiddels ben ik erachter dat voor mij de meest optimale vorm een ochtend meditatie is met een combinatie is van:
– ademhalingsoefeningen 
– gevolgd door het labellen van ‘gedachten’, ‘gevoel’ en ‘sensaties’
– gevolgd door de vragen: Wie ben ik? Wat wil ik?
– variatie: ik laat gewoon zijn wat er is en wat er komt
– vervolgens zet ik een intentie voor de dag
– als afsluiting benoem ik de dingen waar ik dankbaar voor ben.

De ene dag is er meer stilte dan de andere dag, maar door te blijven mediteren, vind ik de rust in mezelf die ik nergens anders vind. Daarnaast brengt het me focus voor mijn dag. En ervaar ik mediteren als een onmisbaar element in mijn dag.

Inmiddels zijn er momenten waarop er totaal geen gedachten meer zijn, dan is het stil in mijn hoofd. De eerste keer dat ik die staat bereikte, schrok ik ervan. Het moment van stilte was maar kort, maar het was er. De gedachte die daarna opkwam: ”straks doen mijn hersenen het niet meer”….tja je kan maar een gedachte hebben 🙂 

Wil je starten met mediteren? Of probeer je het wel maar lukt het je niet? Hieronder vind je een aantal van mijn tips:

  • zoek een rustige plek voor jezelf waar je niet gestoord wordt 
  • start met een aantal minuten per dag, zet een timer
  • focus op je ademhaling
  • varieer met het moment van de dag, voor mij werkt de ochtend het beste (Heb je kinderen? Sta heel vroeg op of mediteer als je kinderen op bed liggen)
  • probeer alle mogelijke vormen uit (begeleid, niet begeleid, alleen, in een groep)
  • sta open en leer van anderen
  • ben mild voor jezelf en oordeel niet over het resultaat

En de allerbelangrijkste: wees lief voor jezelf, elke minuut die je eraan besteed, is er één!