Vandaag in de Relax challenge een ademhalingsoefening.

Onze ademhaling gaat automatisch en wordt aangestuurd door het autonoom zenuwsysteem. Gelukkig hoeven we hier niet constant bewust bij na te denken. Echter, de ademhaling kan ons wel waardevolle informatie verschaffen. Adem je snel of langzaam, onderin in je buik of hoog in de borst….  Allemaal signalen van ons lichaam die je inzicht kunnen geven in hoe het met je gesteld is. Adem je snel? Dan sta je wellicht continu in de actie stand, ook als dat niet nodig is. 

Met de eenvoudige ademhalingsoefening die we hieronder beschrijven, geef je direct een signaal aan je lichaam en aan je brein om te relaxen. Ook al doe je deze oefening maar één minuut per dag, het heeft direct effect. 

Oefening
Zoek een rustig plekje op waar je niet gestoord kan worden. Sluit je ogen, adem een keer diep in door je neus en uit door je mond. Herhaal dit een aantal maal als dat nodig is om bij jezelf te komen.

De oefening gaat als volgt:

  • Adem in voor 4 tellen
  • Houd vast voor 4 tellen
  • Adem uit voor 4 tellen
  • Blijf leeg voor 4 tellen

Als je op enig moment duizelig wordt of het niet prettig voelt, ga dan terug naar je eigen natuurlijke ademhaling. Probeer het later gewoon nog eens.

Deze oefening brengt je in het hier en nu omdat het tellen je brein afleidt van elke andere gedachte. Wanneer je de oefening elke dag doet, creëer je kleine maar hele effectieve rustmomenten in je dag.

Succes!